21 Mayıs 2017 Pazar

STOCKHOLM'DE MUHTEŞEM BİR HAFTA: NELER YAPTIK?


İsveç'ten Stockholm'ü görmeden dönmek olmazdı... Biz de Malmö'den hızlı trene binip Stockholm'e gittik! Deniz botuyla tura katılınıp Stockholm adacıkları denizden görüldü, Gamla Stan'dan eski çizgi roman kapaklarının teneke afişleri, karakter figürleri ve başka vintage parçalar alındı, Millennium Üçlemesi'nin geçtiği sokaklarda (Bellmansgatan, Götgatan, Hornsgatan, Zinkensdamm) dolaşıldı, Mikael Blomkvist'in evi ziyaret edildi, İsveç'in minimalist ve ferah dekorasyon stilinden ilham alındı, kahve içildi, bol bol fika yapıldı, gezildi, görüldü, yaşandı... Yüzlerce fotoğraf çekildi ama çoğu kendine saklandı... Bu yazıda sizler için seçtiğim fotoğraflar eşliğinde Stockholm günlerimi anlatacağım, neredeyse bir hafta kaldık Stockholm'de: Harikaydı! Dünyanın en pahalı şehirlerinden birinde, belki de en pahalı şehrinde!



Malmö'den Stockholm'e tek yön hızlı tren biletleri 350-400 SEK arası, yani 140-170 lira arası. Yukarıdaki fotoğrafta hızlı Stockholm treninden bildiriyorum! Yemek/bistro vagonunun hemen yanındaki vagondan masalı koltuk almanın rahatlığı da bir başka oluyormuş... Kahveler, çaylar, sandviçler, tarçınlı kanelbulle çörekleri, yaban mersini reçelli muffin'ler derken hem yiye içe hem manzara seyrede seyrede 4 saatte Stockholm'e gittik! Harika bir tren yolculuğuydu gerçekten! İyi ki bistro vagonunun yanından masalı koltuk almışız, en konforlusu da oydu...


Stockholm'e ne zaman gitmeli? Biz Mayıs ortasında gittik ve aslında hava İsveç'te Nisan'da epey ılınmıştı, ama sonra tekrar soğudu ve Stockholm'e gittiğimizde hava buz gibi soğuktu, -4 dereceydi, yani normalde o tarihte o kadar soğuk olmaz ama ara ara kar bile atıştırdı ilk gün, ekstrem bir şeydi yani. Bu İsveç'in hava durumu hiç belli olmuyor yani yazın bile gitseniz donabilirsiniz, kışın gitseniz şansınıza sıcak da olabilir, bilinmez. Stockholm'e gider gitmez Stockholm Şehir Kütüphanesi'ne (Stadsbiblioteket) gittim! Gerçekten harika bir yer, zaten İsveç'te bütün kütüphaneler muhteşem. Malmö'deki cam kütüphane başka güzel, Stockholm'deki bu kütüphane başka güzel... Ve bu harika fotoğrafı çektim! Anlayacağınız Stockholm'de dakika bir, gol yüz! 


Stockholm Malmö'den de kuzeyde olduğu için orada hava iyice erken aydınlanıyor: 03.30'da! Ben de ilk günün sabahı hava aydınlanır aydınlanmaz uyandım. Sabah 03.30'da havanın aydınlanmasıyla birlikte, kuş cıvıltıları eşliğinde kalkıldı. 04.00'da cam bahçe kapısının önünde Stockholm haritası üzerinden günün planı yapıldı. 07.15'te cranberry'li, taze, nefis bir İsveç ekmeğiyle kahvaltı yapıldı. Hava buz gibi, -4 derece, ama içim sıcacık. Yeni güne hazırım! 


Başkaları Stockholm'e niye geliyor bilmem, ama benim şehirde ilk duraklarım tabii ki kitabevleri ve sahaflar oldu! Zaten dediğim gibi hava buz gibi soğuktu ve ara ara kar bile yağdı, Mayıs'a hiç yakışmayan bir hava vardı ve mağaza gezip alışveriş yapmak için birebirdi. Bu fotoğraf, Stockholm'ün Södermalm Adası'ndaki en eski ve ünlü kitabevlerinden biri olan Söderbokhandeln'den. 


Stockholm sendromu! Kastettiğim; bir sürü tatlı, pasta, kahve, çörek... İsveç'in bütün şehirleri pahalı ama Malmö'yle kıyaslayınca Stockholm en pahalıları diyebiliriz. Stockholm'de ne yemelisiniz? Benim Stockholm'de en sevdiğim yerel kafe Cafe Belmondo oldu, eğer yolunuzun üstünde görürseniz, ki Drottninggatan'da olduğu için illa önünden geçersiniz, mutlaka içeri girip o süslü vitrinden bir şeyler seçmelisiniz. Ben yaban mersinli ve cheesecake'li dondurma (40 SEK-17 lira) ve elmalı-kremalı tart yedim (69 SEK-28,50 lira). Elmalı tart harikaydı, gerçekten muhteşemdi! Buralarda bu tip tartları/kekleri/pastaları kremayla servis ediyorlar ve gerçekten harika oluyor. Evet biraz pahalı ama, İsveç'te her yer böyle. Hele ki Stockholm'de...



Stockholm'den ne almalı, ne alınır? Burası, Stockholm'ün meşhur Gamla Stan'ı... Old town'u... Eski şehri yani... Rengarenk evler, sokaklar... Burada bir sürü kafenin yanı sıra bir sürü hediyelik eşya dükkanı ve vintage parçalar satan mağazalar da var... Alışveriş yaparak saatlerinizi geçirebilirsiniz, çünkü bakılacak çok fazla şey var! Gamla Stan'dan eski çizgi roman kapaklarının teneke afişleri, karakter figürleri ve başka vintage parçalar almak kaçınılmaz oldu!


Dediğim gibi, Stockholm'de neredeyse bir hafta kaldık ve hava da değişkenlik gösterdi. Stockholm bize Mayıs ayında dört mevsimi bir arada yaşattı... Birkaç gün içinde 0 derecede kar da yağdı, 18 derecede güneş de çıktı! Üstteki fotoğraf da ılık bir günden, artık eldiven ve atkılarla vedalaşma zamanı. 

Stockholm adacıklarla çevrili bir "su şehri" olduğundan, bir sürü bot turu da var... Hepsi farklı farklı... Biz, elli dakika süren, Djurgarden Adası'nın etrafını dolaştıran Royal Kanal Turu'na katıldık. Kişi başı 200 SEK, yani 82 lira, biraz tuzlu, ama Stockholm'e gitmişken bir bot turuna katılmadan dönmek de olmazdı. 

Stockholm alışveriş yapmak, yürümek, fotoğraf çekmek, kafelere gitmek, müzelerde gezmek (en harika müze şu diyemeyeceğim, ilgi alanınıza göre ve vaktiniz varsa değişir çünkü) için harika bir şehir... Ve ben tabii ki Ejderha Dövmeli Kız'ın geçtiği mekanlara da gittim, Mikael Blomkvist'in evi bunlardan bir tanesiydi! Ama dediğim gibi bir sürü fotoğraf içinden bunları seçtim, belki daha sonra başka bir yazı daha hazırlayıp paylaşmadığım fotoğrafları paylaşırım. Ve son olarak; Stockholm'de de harika ekmekler yedim! İşte onlardan bir tanesi de dünya haritası gibi olan bu ekmekti: 


Umarım yazımı beğenmişsinizdir! Stockholm'de neler yapılır, ne yapmalı, Stockholm'de ne yemeli, Stockholm'de hangi müzeye gitmeli, hangi tura katılmalı, Stockholm'den ne alınmalı bu yazımda sizlere hepsini anlatmaya çalıştım. Stockholm'e gitmeden bu yazıma tekrar göz atmayı unutmayın!



10 yorum:

  1. Yiyecekler kalsın, kitapları alayım:) Kütüphane inanılmaz görünüyor, muhteşem:) Çok güzel bir yazı eline sağlık:)

    YanıtlaSil
  2. Fotoğraflar çok hoş.
    Yurt dışına çıktığımda gitmek istediğim yerlerden birisi İsveç'ti, kuzenim sağolsun, ama şuan Stockholm'ü yıldızla işaretleyebilirim sanırım :)

    YanıtlaSil
  3. tatlılar,pastalar,kahveler,çörekler..Oooo böle Stockholm sendromu da iyi oluyomuş demek ki.. :)) eline sağlık,isveçide görmüş olduk sayende..

    YanıtlaSil
  4. Gerçekten de harika bir gezi olmuş. Kütüphaneye bayıldım! :)

    YanıtlaSil
  5. bucket list im de yer alan başlıca şehirlerden.. ne güzel gezmissin =)

    YanıtlaSil
  6. gamla stan. romanı okurken hep merak ederdim ya ve diğer isimler. maykılın evinin fotosu yok mu yaaa. stockholm sendromu ha haaaa. bü yazılarına bayılmamak elde değil :)

    YanıtlaSil

YORUMLARINIZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM!