1 Aralık 2017 Cuma

DİJİTAL GENÇLİĞİN "BEYAZ DİZİ"Sİ: WATTPAD

Wattpad'de milyonlar tarafından okunuyorlar, genç kitleyi peşlerinden sürüklüyorlar… Karanlıktan, acıdan, ölümden bahseden aşk öyküleri, edebiyat dünyasının da yeni gözdesi. 8-9 yaşındaki çocuklar bile okuyor. Aşkı, ilişkileri, gerçek hayatta henüz yaşamadıkları, hatta belki de bilmedikleri pek çok şeyi Wattpad'den öğrenen bir kuşak geliyor.



Bugün sizlere Wattpad çılgınlığından bahsetmek istiyorum. Daha önce de yazmıştım ama bu defa daha detaylı yazıyorum. Wattpad, ücretsiz bir okuyucu-yazar platformu. Aslında Youtube’un yazılı versiyonu diyebiliriz. Ama aynı zamanda Facebook gibi bir sosyal medya platformu olarak da görev görüyor. 2006 yılında kurulan Wattpad’i en çok kullanan 4 ülke arasında Türkiye de yer alıyor. Diğer ülkeler Amerika Birleşik Devletleri, Hindistan ve Filipinler. Wattpad’de, bölüm bölüm yayımladığınız, adeta tefrika ettiğiniz hikayeniz/romanınız, eğer milyonlar tarafından okunup yorumlanır ve yayınevlerinin ilgisini çekerse, gerçek bir kitaba dönüşebiliyor. Karakterleriniz için yerli-yabancı oyuncuların fotoğraflarını kullanarak kolaj görseller ve kitap kapakları bile hazırlayabiliyorsunuz. Yirmi bir yaşındaki Büşra Küçük’ün Kötü Çocuk serisi önce kitap oldu, sonra film. Yine Büşra Yılmaz’ın 4N1K’sı kitap oldu, sonra filmi çekildi ve şimdi de televizyon dizisi yolda… Hem yayıncılık hem de sinema-televizyon sektörünün iştahla baktığı bir platform Wattpad. Üstelik, bu Türkçe hikayeler Türkiye’nin yanı sıra Azerbaycan, Özbekistan, Kazakistan ve Almanya, Fransa, Avusturalya, İsviçre gibi ülkelerde de ilgiyle takip ediliyor. Wattpad’in kullanıcıları, yani hikaye yazarları ve okuyanları ağırlıklı olarak kadınlar. Kullanıcı profili 8-9 yaştan başlıyor. Ortalama olarak 10-18 yaş arasına hitap eden bir platform burası.

Romantik soslu genç kurgu Türkiye’de en popüler tür

Türkiye’de Wattpad’de en çok yazılan tür “romantik genç kurgu”. Dünyanın diğer pek çok ülkesinde fantastik, bilimkurgu, macera, korku gibi türler de Wattpad’de oldukça popüler ancak bizde en çok romantik genç kurgular revaçta. Bu hikayeler genel olarak sigara içen, acılarla yanıp kavrulan, ölümü düşünen (hiç şüphesiz tüm bunlar kızlara çok çekici geliyor) “kötü çocuk”ların ve onların fiziksel anlamda değil ama duygusal olarak “itip kaktığı” (ki bazen fiziksel de olabiliyor) kızların aşk hikayesinden oluşuyor. Yakışıklı, serseri, sorunlu kötü çocuklar ve onlarla birlikte olmak için can atan kızlar… Türkiye’de Wattpad hikayeleri ağırlıklı olarak bu senaryodan ibaret diyebiliriz. Birbirinin kopyası olan, aynı konuları tekrar eden bu aşk öykülerinin kullandıkları edebi dil de çok zayıf. Karanlık, depresif, melankolik bir kurgu olması, Wattpad’de çok okunmak için adeta tek başına yeterli. Bu platformda fenomen olup basılan kitapların isimlerine bakacak olursak; Kötü Çocuk, Ölüme Fısıldayan Adam, Egoloman, Hayatımın Öküzü, Psikopatın Aşkı, Psikopat, Karanlık Lise, Yaramaz Çocuk, Eros’un Okları, Efsunlu Adamlar, Deli, Yabancı gibi başlıklar öne çıkıyor (çoğunun kapağında, okura doğru agresif bakışlar fırlatan yarı çıplak erkek fotoğrafları var). Halihazırda Wattpad’de çok okunan bazı hikayeler de Buzdan Mafya, Üvey Abim, Baş Belası, Psikopat Sapık, Tenin Tenimde, Erkek Lisesi, Kolejli Psikopatım, Öğretmenime Aşığım, Koca Adam, Telefon Sapığım, Karanlık Aşk, Okuldaki Mafya, Sapık, Pis Sapık, Zorla Güzellik, Yaz Öküzü, Sakar Kız, Bağımlı, Zoraki Evlilik, Şımarık Veliaht, Aşımtırak, Karanlığın Efendisi, Veliahtın Hatunu, Serseri Mafya gibi isimlere sahip. Birçoğunun yanında yazar tarafından koyulan +18 ibaresi yer alsa da, bunun genellikle bir anlamı olmuyor. Bu hikayeler 8-9 yaşındaki çocukların da erişiminde ve hatta, en çok onlar tarafından okunup yorumlanıyor.


Yayıncılığın dijital ortamla birleştiği Wattpad gibi platformlara elbette önyargıyla yaklaşmak da çok doğru değil. Tıpkı internetin sonsuz dünyasında olduğu gibi, Wattpad’de de herkesin kendine uygun bir içerik bulması mümkün. Wattpad’de “İlle de edebiyat” diyerek yazılmış hikayelerin sayısı, en azından Türkiye için şimdilik hala çok az olsa da, platformdaki her hikayeyi okuyana kötü davranışlar aşılayan bir platform olarak görmek yanlış. Ancak okunacak hikayeler konusunda kesinlikle seçici olunması gerekiyor.

Yazın da yazmıştım ya hani, "Şezlonglarda kitapsızım…"  diye bir yazı. Orada da şöyle söylemiştim: Bu yaz okuyacak kitap bulamıyorum desem inanır mısınız? Ben kitapçıları, marketlerin kitap reyonlarını ele geçiren şu tarz kitaplardan ÇOK sıkıldım: Aşk Adası, Aşk Vadisi, Papatya Falı, Bahar Dalları Bahar Aşkları, Keriz Mevsimi, Aşkım Canikom, Erkeğimin Peşinde, Kiralık Sevgili, Aşk Oyunu, Aşkın Yolu, Aşkın Tadı Tuzu, Sensiz Ölürüm, Seni Unutamadım, Seni Unutamıyorum, Seni Unutamayacağım, Çiçeğimsin Sen Benim, Kalbim Sende Kaldı, Bebeğimiz Olsun, Bana Artık Aşk De, Benim Adım Aşk, Adı Aşk, Mutlu Olalım, Gel Evlenelim, Pardon Bana Mı Dedin, Ya Seversen, İki Kere İki Dört Etmez, Lise Aşkım, Çok Yakışıklı Çocuk, Karizmatik Çocuk, Hoş Çocuk, Çok Yakışıklı Çocuk II, Önüm Arkam Aşk, Arkam Önüm Aşk, Aşkımızın Meyveleri, Aşk Meyveleri, Çekirdeksiz Aşk gibi adları olan, kapaklarında size doğru agresif bakışlar fırlatan yarı çıplak erkek fotoğraflarının olduğu kitaplar. Peki bunları okuyanlar kimler? 10 ila 20 yaş arasındaki kızlar ya da erkekler! Yazanların da 10 ila 20 yaş arasındaki kızlar ya da erkekler olduğu düşünülürse, anlaşılır bir durum tabii. Birbirinin kopyası olan, aynı konuları tekrar eden aşk öyküleri! Yazım ve mantık hatalarıyla dolu olmaları, hedef kitlesi beş yaşındaki çocuklarmışçasına bir dil kullanmaları önemli mi? Asla! Nasıl olsa satıyorlar! Size bir sır: Yayınevleri de aslında edebiyat heveslilerinin bir araya toplanıp sanatsal konuşmalar yaptıkları yerler değil, para kazanma hırsıyla birbirini yiyen insanların ne tür kitaplar basıp daha çok para kazanabileceklerini tartıştıkları ticarethaneler. O nedenle bu yaz odalarda ayraçsız, şezlonglarda kitapsızım! Neyse ki Ağustos ayı geldi de bu ayın dergilerini kucakladım, okuma arzumu şimdilik onlarla bastırıyorum. Ama bu böyle devam edemez! Son söz: “Sektör günün birinde Ece Duman’ı da böyle romanlar yazmaya mecbur bırakır mı?" (Bilmeyenler için Ece Duman: Ters Düz ve Bozbalık Serisi'nin baş karakteri)

Peki siz kitapçılardaki bu tarz kitapları alıp okuyor musunuz? Yani kapağında yakışıklı erkek, güzel kız fotoğrafı olan aşk romanları sizi etkiliyor mu? Alıp okuduğunuzda beğeniyor musunuz? Yazın, konuşalım.


Beni sosyal medyadan da takipte kalabilirsiniz:




6 yorum:

  1. Çok güzel özetlemişsin olup bitenleri. Emeğine sağlık. Sıradanlık normalleşmeye hatta kabul görmeye başladı adeta. Depresif düşüncelerin bu kadar prim yapması sosyolaglar, pskologlar için bir araştırma konusu olmalı bence. Hem kendimiz hem de çocuklarımız için daha seçici ve daha titiz olmalıyız.

    YanıtlaSil
  2. Ben önceden tefrika olarak yayınlanan (Wattpad mı başka bir yerde mi bilmiyorum) sonradan kitap olarak basılan bir romanı bilmeden alıp okumuş ve hiç beğenmemiştim, ki konusu öyle romantik aşk hikayesi filan da değildi. O zamandan beri bu tip kitaplardan uzak duruyorum. Güzel yazı olmuş, elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  3. Haklışmıssınız gerçekten de. Şimdiye kadar adını çok duydum ama girip inceleme durumum olmamıştı. Bugün girip baktım da her birindeki kapak neredeyse aynı. Kitapların başlıkları "Sadist, Psikopat, Deli" falan... Bir yaşıma daha girdim :D

    YanıtlaSil
  4. Şaşırdım valla.Ben zaten her kitabı okumam da böylesini çocuklarımda okusun istemem.Kitap yok deme çok iyi yazarların çok iyi kitapları var.Seçici olmak lazım özellikle çocukların okuyacağı kitaplarda .

    YanıtlaSil
  5. dediğin gibi bizim ülkemizde çok verimli kullanılamasa da, ergen kitabı diye nitelendirdiğim kötü çocuk-iyi kızın romantik aşkı çalkantılı ve depresif ruh hali kitapları birazcık baydı ama eğer kullanmayı bilirsek herkesin istediği alanlara göre bir şeyler bulabilmesi mümkün. bende bugünlerde blogumda bununla ilgili bir mercek altında yazısı yazmayı düşünürken senin yazına denk geldim benim yazmama bile gerek kalmamış. sen her şeyi (watpadd le ilgili) her yönüyle ortaya koymuşsun zaten. ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
  6. üç beş tane okudum, hafif ama çok da kötü değiller. bunlardan bir tanesini çok beğendim mesela. "görücü usulu". okuduğum en iyi wadped kitabı oldu. evet romanların hepsi aynı. ama demek ki baksana çok lazımmış bizim liseli gençliğe bu romanlar. herhalde özlemleri filan var içlerinde. genelde mutsuz kızlar okuyo gibi sanki bunları.

    YanıtlaSil

Gmail hesabı olmayanlar, anonim seçeneği ile yorum yapabilir... Yorumlarınız için çok teşekkür ederim!

KİTAP ALINTISI

Yeni romanım Benim Küçük Şaheserim'den bir alıntı:  "Kitaplar onun ecza dolabıydı. Hastalanırsa -ruhu hastalanırsa- hangi kitabı aç...